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스페이스 | 리뷰

상상공간, 제일기획의 본사 로비

2006-08-09


통합 마케팅 커뮤니케이션 그룹인 제일기획의 본사 로비라는 공간적인 특성을 ‘상상공간’이란 개념을 통해 디자인을 전개했다.
메자닌 구조, 로비 중앙의 기둥, 좁고 긴 장방형의 평면, 높은 천정고로 이루어진 구조적 형태는 공간 개념을 통해 새롭게 태어난다. 구조적으로 불가피한 중앙기둥은 기업의 ‘개화’란 개념을 통해 꽃이 만개한 하늘 높이 솟은 나무의 형상을 연상하게 했다. 벽면은 F.R.P소재의 레이어를 시켜 율동적이면서도 현대적인 분위기를 이끌어냈다. 메자니 층 부분은 천장에 거울 소재를 이용하여 높이감을 더해주었다.
로비 공간은 응접공간, 전시공간, 라운지 공간, 옥외테라스로 나뉜다. 옥외 테라스의 데크를 라운지까지 연장하여 내부 방문객으로 하여금 옥외공간처럼 느끼게끔 연출하였다.
전체적인 구성을 통해 로비라는 제한된 공간에서 기업의 이념과 함께 인간적인 따스함이 느껴지길 바랬다.


The lobby space of the headquarters building of Cheil Communications, a total marketing communications group, is designed with the concept of an ‘imaginative space.’
The structural frames -- the mezzanine, the columns lined in the centre of the lobby, the long and narrow rectangular plan, the high floor height -- are born afresh through a new concept. The structurally inevitable columns in the centre are transformed into the shapes of trees in full bloom reaching up to the sky, implying the ‘blooming’ of an enterprise. A rhythmic and modern atmosphere is created by finishing the walls with layers of FRP. The ceiling of the mezzanine is finished with mirror, adding more depth to the floor height.
The lobby space is divided into the areas of reception, exhibition, lounge and an open-space terrace. The deck of the open-space terrace is extended to the lounge, making the visitors in the lobby feel as if they are in an outdoor space.
Through the overall organisation, the designers intended the limited space of lobby to become a place where corporate philosophy is felt with the warmth of humanity.

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