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감각의 위치
미술

무료

마감

2009-04-03 ~ 2009-04-20


전시행사 홈페이지
www.hut368.com
이정민은 이번 개인전을 통해 우리에게 ‘감각의 위치(the location of sensation)’를 질문한다. 여기서 ‘감각의 위치’란 크게 두 가지의 의미를 가지는데, 첫 번째는 ‘빈지-퍼지 신드롬(이상식욕항진증)’이라는 일상의 병리적 증상을 ‘존재론적 배고픔’의 은유로 다루었던 지난 전시에서 알 수 있듯이 ‘신체적 감각과 정신의 작용’에 대한 것이다. 작가는 다양한 회화적 장면들을 통해서 현대인들이 당면한 최대의 난제인 정신과 신체의 불협에서 파생된 우울증, 거식증 등 각종 정신적 질병들에 대해, 개인적 결핍을 넘어 사회적인 결핍이라는 비판적 시각과 초월의 의지를 보다 심도 깊게 다룬다. ● 두 번째는 구상과 추상으로는 분류될 수 없는 작가의 회화가 지향하는 ‘감각’의 회화를 뜻한다. 이는 들뢰즈가 베이컨의 회화를 설명할 때 사용했던 ‘감각’이나 동양화의 ‘사의(寫意)’와도 유사한 개념이다. 동양화의 재료인 먹과 아크릴 물감의 비친화성을 조화시키는 재료적 실험을 바탕으로 호흡과도 같은 준법(峻法)의 운용을 성숙시킴으로써 작가는 촉지적 회화, 즉 머리로 인지(perception)하는 것이 아닌 신체로 ‘감각(sensation)’케 하는 회화의 가능성을 보여준다. ■ 예술공간 헛



yi joungmin questions us on ''the location of sensation'' in this show. ''the location of sensation'' has two meanings roughly. the first is about the operation of physical senses and soul as we have already known from her last show entitled ''binge-purge syndrome'': it is a medical term to denote a symptom in which a person has an overwhelming desire of particular food or can''t feel fullness after meal and abnormal appetite continues. yi joungmin used this term as a strong metaphor to symbolize ''ontological hunger''. at this time, she shows her critical sight that various mental diseases like melancholia, anorexia etc. come from social deficiency as well as personal deficiency, and expresses the will for transcendence at the same time more profoundly in her planes. 


the second is about the painting of ''sensation''. it means that her paintings can''t be classified under two heads: figurative and abstract. the ''sensation'' is akin to gilles deleuze''s term used when he analyzed paintings of francis bacon. and also it is very similar to ''xie yi(寫意)'': a notion of oriental painting theory. by her brushstrokes like respiration affected by the way of brushstrokes of oriental ''shan shui(山水)'' painting and her experiment on the insoluble traits between indian ink and acrylic colours attaining maturity, she extends the possibility of ''haptique'' painting, i.e., not the painting perceived by brain but the painting of ''sensation'' felt by body. ■ artspace hut

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